Kinderen en jongeren

Kinderen van deze tijd: ADHD / Epilepsie / DYSLEXIE / NLD / PDD NOS / TOURETTE syndroom

Weinig mensen weten wat onderzoekers van neurofeedback ontdekt hebben de laatste tientallen jaren. Bijna iedereen kan leren om zijn hersengolven die van invloed zijn op onze gevoelens en ons handelen, SMR (sensomotorische hersengolven), te optimaliseren waarbij de symptomen die horen bij een ‘slecht’ hersengolfpatroon verdwijnen. Uit onderzoek blijkt dat AD(H)D vooral wordt veroorzaakt door een aangeboren en erfelijke afwijking in de bouw of functie van één deel of meer onderdelen van de hersenen. Hierdoor functioneert vooral de frontaalkwab niet optimaal. Maar ook andere groepen van hersencellen (kernen) kunnen een rol spelen.

De afkorting ADHD staat voor: aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis. Aandachtsstoornissen en hyperactiviteit, variërend van niet opletten in de klas leidt tot autistisch gedrag. Klachten die hierbij voorkomen zijn: angsten, depressies, dromerigheid, dyslexie, cognitieve problemen, obsessief of oncontroleerbaar gedrag en leerstoornissen. Dit kan voorkomen bij zowel kinderen als volwassenen. Hersengolf patronen die vooral voorkomen bij: ADHD, Dyslexie, PDD-NOS, NLD, Epilepsie Onregelmatige en onrustige delta golven (0-2) oftewel het onbewustzijn is een indicator voor fysieke problemen zoals pijn en vermoeidheid. Lage theta golven (3-5) zijn de hersengolven van het onderbewustzijn (opslagplaats voor herinneringen en emoties), waarbij het gevolg is dat de persoon er niet helemaal bij is en regelmatig afdwaalt of dagdroomt en niet kunnen nadenken of concentreren. Je handelt eigenlijk vrijwel constant vanuit het onderbewuste zonder daarbij eerst na te denken. Onregelmatige en onrustige alpha hersengolven heeft met name als de ogen geopend zijn, wat verminderd alert functioneren tot gevolg. Bij betere samenwerking tussen linker en rechter hersenhelft geeft meer rust in hoofd, meer (over)zicht op de wereld, betere integratie verstand en gevoel, beter sociaal-emotioneel functioneren, vermindering gedrag -en leerproblemen.

 

– Meer rust in denken in plaats van chaos en drukte in het hoofd.

– Meer evenwicht in de samenwerking tussen linker en rechter hersenhelft.

– Minder hyperactiviteit.

– Gemakkelijker te corrigeren en beter aanspreekbaar.

– Vermindering van leerproblemen.

– Verbetering van concentratie.

– Minder impulsief handelen.

– Meer rem op emoties.

– Meer inzicht en overzicht op de wereld om hun heen.

– Verbetering in cognitief functioneren.

– Verbetering van het tijdgevoel (in tijd overzien van consequenties handeling en gedrag op dit moment).

– Verbetering van sensomotorisch functioneren.

– Verbetering van het sociaal-emotioneel functioneren.

– Beter in en door kunnen slapen.

– Meer zelfvertrouwen en bewustzijn.

Medicijnen zoals antidepressiva of Ritalin kunnen vaak na verloop van een aantal sessies en bij vermindering van de symptonen in overleg met arts worden afgebouwd.